dag 8

31 mei 2016 - Beijing, China

Dag 8 brengt iets merkwaardigs met zich mee. Alsof het wil zeggen dat een week in Beijing genoeg is en 8 dagen net de druppel is die de spreekwoordelijke emmer doet overlopen. 's Ochtends op mijn kamer ontmoet ik mijn nieuwe beste vriend. Hij is er in ieder geval al van overtuigd. Hij is bereid zelfs daar voor zijn diploma 'dat hij de Chinese muur beklommen heeft', voor die vriendschap op te offeren. Ik word er helaas voor hem niet heel emotioneel van en vandaar gaat het alleen maar bergafwaarts in onze vriendschap.

Ik noem hem voor ieders gemak even Oets. Oets is ook daadwerkelijk een eersteklas Oets. Hij komt net boven mijn navel uit, is licht kalend op zijn 25e maar is vooral onhandig als de neten. Sommige mensen siert het maar Oets blijkt een 7e wiel aan mijn four-wheel-drive. Helaas waren we beste vrienden dus gingen we samen op stap. Eerst een treinkaartje kopen naar Baotou (Binnen-Mongolie), Oets zou het regelen. Baotou Oost kom ik aan in plaats van Baotou centrum. Bedankt Oets, dat is 40 km van mijn hostel. Oets ging me helpen een zwembad te zoeken. We liepen een sjiek hotel binnen en Oets liep tegen een glazen ruit aan. Het was een sneu aanzien. Het zwemmen daar was te duur dus op naar het 2e zwembad. Oets vroeg aan iedere voorbijganger waar het zwembad lag. Na de vierde keer vragen, had ik het al door. Maar Oets bleef het spoor bijster.Aangekomen, bedankt beste vriend, doei Oets. O ja nog op de foto. Prima Oets. Nu wel echt doei he Oets, ja doei.

Het zwemmen was heerlijk. Vervolgens lekker afdouchen met de mannen, Chinese gezelligheid. Dat Chinezen klein geschapen zijn, is algemeen bekend. Wat uren dobberen in een koud zwembad met ze doet man-onwaardig. Het pierebadje heeft een andere invulling gekregen na dit avontuur.

Het zit niet mee vandaag. Nadat ik een gerecht bestel in een eettent. Krijg ik een berg nat gras op mijn bord met wat stukken taaie lever. Lekker kauwen, goed voor de kaaklijn dan maar. Mijn darmen zijn echter minder tevreden. Aangezien ik geen hostel meer heb om een chocolademoussetuintje aan te leggen. Moest ik naar het openbaar toilet.

Lieve mensen, een advies voor allen: scheit met de deur open. Ik doe het al een tijdje, mijn huisgenoten kunnen dat beamen. Want op een dag vind je jezelf midden in Beijing op je hurken tussen de senioren, de koning van Ethiopie op zijn witte troon te zetten. Probeer dan maar eens te ontspannen als een oude man zonder tanden je iets probeer uit te leggen. En dan nog de kramp. Advies 2:train je beenspieren. Verkrampen in het openbaar is gezichtsverlies.

De treinreis was top. Prima kunnen slapen.