dag 1

21 mei 2016 - Beijing, China

18/05/2016

Stap 1 met de zus samen naar Tim. Die mij staat op te wachten bij de plaatselijke Albert Heijn. We drinken gratis koffie en doen boodschappen voor vegetarische couscous, hij blijft een lichte pik. Hond Layla staat ons bij thuiskomst op te wachten, echt een ADH Beest. Als Tim gaat trainen, bedenk ik me dat ik nog de studiekeuzecheck van rechten moet invullen, een reisblog moet aanmaken en een legio andere hersenspinsels die op komen borrelen. De moeder van Tim komt op bezoek. Ze vraagt me of ik 'een plan' heb voor China? Nee, is het antwoord, of ik er trots op ben? Zeker wel, het is nou eenmaal zo.

Volgende ochtend vroeg op, koffie van de zus. Op een fiets door een leeg en verlaten Amsterdam, genieten. Zus en ik nemen afscheid op Schiphol. Alleen op reis, ben ik uberhaupt wel eens een keer langer dan een dag zonder iemand geweest die ik kende. Neen, vrees van niet. Werd de hoogste tijd. Nieuwe ervaring, zal ik dichtklappen, bloei ik op? No clue, niet aan denken, denken is voor homo's. Net lekker gepoept op het vliegveld, probeer door te spoelen maar het lukt niet. Laat ik toch nog een hoop shit achter in het Nederlandsche. Ik sta op en loop weg, achter me hoor ik de plee bulderen. Ik voel me opgelaten en geniet van het moment. All the shit flushes away!

Zit nu te wachten bij mijn gate. Er komt een blinde vrouw langsgelopen. In haar armen een jonge dame van KLM die haar begeleidt. Op haar rug een hoes van een gitaar, waarschijnlijk gevuld met de reeds eerder genoemde gitaar. Ik vraag me af of ze onderweg is naar een blind audition.

Al wachtende kom ik in aanraking met een rijk, links, bejaard ANWB stel. Ze gaan ook naar China, hun reisleider zit tegenover ons blijkt. Ben blij dat ik in mijn uppie ga en niet langer dan een uur de voordelen van een campervakantie aan hoef te horen.

De vlucht is relaxed, ik kijk vier films, deadpool, star wars, kung fu panda 3 en daddy's home. Deadpool steekt er met kop en schouders bovenuit. Ik vermaak me kostelijk. We vliegen over China, de rode zon komt op, de bergen zijn gehuld in dauw. Op het vliegveld kom ik Lucia tegen, een Chinese migrant uit Vegas die gaat touren on haar geboorteland. Ze woont in een seniorengemeenschap in Vegas, ze heeft het fantastisch. Good for you, Lucia!

Met 'n natte vinger in de lucht kies ik een bus uit die mij naar mijn hostel zal brengen. Het hostel bevindt zich in een hutong, een soort steegje. In de hutong wordt er gemahjongd en gebadmintont. Ik slaap met vijf Chineesjes in een kamer. Het bed is van ikea en de knullen zijn geinterresseerd en aimabel. Ze geven me de Chinese naam: Shuai Ge, knappe man. Het gevoel wat ik erbij heb is driedubbel. Vinden ze me gewoon een mooie man? Heb ik per ongeluk de gay dorm aangevraagd en zijn ze uit op anale vernedering of zijn het gewoon sarcastische lijers? Het heerlijke is dat het me geen moer uitmaakt. Ik ben moe en val in slaap.

's Avonds ga ik met roommate Shang op zoek naar een bank voor moneten. Vervolgens gaan we eten, noodles, hij betaalt. Later bij een 3 uur durende wandeling langs het Tiananmen plein vertelt hij me dat ie een arme boerenzoon is op zoek naar werk. Morgen gaat hij solliciteren bij een karaoke bar. Ik wens hem het allerbeste. De volgende dag is hij vertrokken uit de slaapzaal. Ik hoop een goed teken.

De mannen van de kamer een zakje Hollands snoepgoed aangeboden. Ze vinden het mooi. Morgen op stap met het meisje dat ik in Maastricht al heb ontmoet. Haar naam op wechat (Chinese whatsapp) is Shazi, wat 'zand' betekent volgens mijn roommates. Het is dus niet alleen in Nederland een trend om je kids steeds senielere namen te geven. Beijing ik ben fan. Elektrische scooters, fluimen, slurpen, boeren, gapen, kanen en dat allemaal zonder Facebook. Ik ben blij.

1. Mieke hortulanus:
    28 mei 2016
    Oli, bij het eerste verhaal al zes x onderuit gegaan van het lachen. Je schrijft heerlijk. Veel plezier.
  2. Giaco quint:
    19 juni 2016
    Nihao (??)
    Hey knappe man goed begin
    Fijn dat je niet lolly heet
    Tot snel
    Giaco