Dag 20

11 juni 2016 - Leshan, China

He Olivier, je droom om de Emei Shan te beklimmen kan je vandaag in vervulling laten gaan. Het smsje van Mrs Zand vult een ongekende leegte in mijn hart. Het weer is goed, over een uurtje kom ik je ophalen en zet ik je op de bus. Je bent een topper.

Helaas komt Mevrouw Zand een kleine twee uurtjes later opdagen. Of we daardoor haast hebben. Eerst eten, en veel en goed. Want je moet een berg op van 3000m hoog. Ik zit veel te laat in de bus maar wel met reserves. Of ik me dit keer beter heb voorbereid. Lange broek aangeschaft en het allerbelangrijkst: liquide middelen. Genoeg om zelf een hotel te laten bouwen bovenop de berg. God spel je in China met g-e-l-d.

Het geluk is weer aan mijn zijde. Letterlijk en figuurlijk, er komt een man naast me zitten, de chef d'equippe van een marketing-team van CCTV (de Chinese NOS). Hij draait helemaal door als ik aan hem bevestig wat er allemaal legaal is in Nederland. "The weed, the hooker", maar waar hij nog het meest van ondersteboven is "the gay".

Zijn verhaal is een grote tegendraadse warboel van stellingen. Hij begint ermee dat 'true love' is Adam and Eva. Daarna dat God geld is. Vervolgens maakt hij de sprong naar dat roken slecht is. Behalve hele dunne menthol sigaretjes (gaaaaaay). Hij vertelt over zijn vrouw dat ze gefrusteerd thuis zit en dat hij het kut vindt dat hij al zijn geld aan haar moet af staan.Verder vond hij dat ik een Chinese naam nodig had maar Bruce Lee te hoog gegrepen. Zijn Engelse naam: King. Ja en Jozef Fritzel is de Kerstman. De man zit in een identiteitscrisis waar Conchita Wurst haar/zijn snor van zou afscheren.

De conclusie van het verhaal is dat het te laat is om de berg nog op te gaan en dat ik een nachtje in het stadje aan de voet van de berg moet overnachten.Zijn team zat ik een goedkoop doch goed hotel. Hij zou het op prijs stellen, dat ik me bij zijn team voeg en een avondje aan ze laat zien wat leven is. Als dat alles is. Bueno.

Het hotel is inderdaad kwaliteit-prijs technisch buitencategorie bueno. Het team is een verzameling net afgestudeerde kneusjes die net als Louis van Gaal de Engelse taal compleet under de knee hebben. King Kong legde bij het avondeten nog even haarfijntjes uit wat er allemaal legaal was in Nederland. De teammembers keken uit hun ogen alsof er een stonede, homofiele prostitue voor ze zat. Ik moest helaas ontkennen. Hoe herken je een homofiel dan, vroeg een kleine, gezette knul met een zwaar montuur op zijn varkensneusje. Ze hebben zwakke polsen waardoor hun handen altijd losjes hangen, ze dragen sjaaltjes ook al is het zomer en ze hebben in hun linker oorlel een oorbel. Mijn antwoord voldeed aan de verwachting.

De kosten voor het eten werden netjes ook met mij gedeeld. Dit fenomeen heet in China 'AA zhi' vertaling 'go Dutch'. Wir sind die Hollander. De avond werd voortgezet op de kamer van King Kong en we dronken er een paar. King werd steeds joliger en steeds handtastelijker. De dunne sigaretjes maakte de situatie niet veel heteroseksueler. Ik werd er ongemakkelijk van en verwijderde me uit de kamer. De deur extra goed op slot en een kurk in mijn anus. Moet morgen nog klimmen...